...

Ferrari veljajo za sinonim italijanskih superลกportnih avtomobilov, poslediฤno pa tudi zanimive naloลพbe. ลฝe dolga leta se najstarejลกi in najbolj redki predstavniki znamke na draลพbah prodajajo za veฤ milijonov evrov, hitro pa na vrednosti pridobivajo tudi novejลกi primerki. Tako je recimo za model Enzo, ki ob predstavitvi pred dobrimi 20 leti potrebno odลกteti okrog milijona evrov, danes potrebno odลกteti tudi ลพe okrog ลกtiri ali celo pet milijonov evrov. Vsekakor dobra naloลพba za prvotne lastnike.

Za investicijo pa so primerni tudi nekateri drugi, cenejลกi Ferrariji, ki so na trg priลกli v zadnjih desetih, ali 15 letih. Pravzaprav so za kaj takega ลกe bolj primerni, saj njihova cena ลกe ni zrasla v ekstremne viลกave, ฤeprav se ลพe dogaja, da presegajo vrednosti novih avtomobilov. Tveganje je sicer lahko malo veฤje, saj visoka rast vseeno ni garantirana, se pa ลพe kaลพe nekaj pokazateljev na to, kateri avtomobili bi lahko najbolj pridobili na ceni.

Nekaterim cene ลพe rastejo

Da bi naลกtevali vse modele Ferrarijev in posebne razliฤice, katerih vrednost vsakiฤ lahko naraลกฤa ลกe precej hitreje, je seveda misija nemogoฤe. Zato pa smo pod drobnogled vzeli 10 modelov, ki so se v preteklih letih zvrstili v naลกem salonu in jih razvrstili od najbolj zanimivega z vidika naloลพbe do najmanj zanimivega.

  1. Ferrari 488 Pista: kot namiguje ime gre za model, ki je za razliko od klasiฤnega 488 ลกe nekoliko bolj primeren za uporabo na dirkaliลกฤu. Nadaljuje tradicijo, ki jo je zaฤel ลพe 360 Challenge Stradale, zaลพelen pa je tudi zaradi omejene serije okrog 3.500 vozil. Cena rabljenih vozil se tako giblje med 400.000 in 500.000 evri, medtem ko je bilo za nov avto potrebno odลกteti okrog 350.000 evrov.
  2. Ferrari F12: F12 velja za predstavnika dolge linije 12-valjnih potovalnikov, ki sega v zaฤeteke znamke โ€“ del te druลพine je tudi model 250 GTO, ki velja za najdraลพjega, najbolj zaลพelenega med vsemi Ferrariji. Cene se sicer trenutno gibljejo pod maloprodajnimi cenami novih vozil a se ลกe utegnejo dvigniti.

  1. Ferrari FF: posebneลพ v Ferrarijevi modelni paleti, saj gre pravzaprav skoraj za kombilimuzino s tremi vrati, ฤe ลพe ne za ยปshootingbreakยซ. Poleg tega gre tudi za prvega Ferrarija s ลกtirikolesnim pogonom, po vrhu vsega pa pod motornim pokrovom skriva 12 valjni motor. Prav zaradi teh posebnosti in dejstva, da je bilo izdelanih le nekaj manj kot 2.300 avtov, bi v prihodnje FF lahko postal iskana klasika.
  2. Ferrari 296 GTB: na pogled gre za klasiฤnega ลกportnega dvoseda z ยปzgoljยซ trilitrskim ลกestvaljnikom. V resnici pa gre za manjลกega, a ลกe vedno zmogljivega brata modela SF90, kar poslediฤni pomeni, da ga poganja hibridni pogonski sklop. Ker gre za relativno nov model, ki je ลกe vedno v proizvodnji, hkrati pa za tehnoloลกko nekoliko drugaฤen avtomobil od ostalih, je njegov naloลพbeni potencial zaenkrat sicer ลกe teลพko doloฤiti.
  3. Ferrari 296 GTS: za razliko od izvedbe GTB prinaลกa GTS pomiฤno streho, s tehniฤnega vidika pa sta avtomobila povsem enaka. Zaradi pomiฤne strehe je avtomobil nekoliko draลพji, tako kot za kupeja pa tudi v tem primeru ni mogoฤe doloฤiti naloลพbenega potenciala.
  4. Ferrari F8 Tributo: gre za naslednika ลพe omenjenega 488, ki je hkrati ลกe precej zmogljivejลกi, saj ponuja kar 720 konjev moฤi. Zanimivo pri tem je, da F8 nikoli ni dobil nobene posebne serije, kot je recimo 488 Pista. Naloลพbeni potencial poslediฤno ni tako velik, ลกe vedno pa bi v prihodnjih letih vrednost avta, kljub nekoliko viลกjim proizvodnim ลกtevilkam lahko naraลกฤala. A ne ลกe takoj.

  1. Ferrari Portofino M: kot najmanjลกi in najbolj dostopen Ferrari je Portofino eden tistih modelov, pri katerih vrednost verjetno ne bo ravno intenzivno rasla. ล e veฤ, v prihodnjih letih utegnejo vrednosti tega modela upasti, kar pa poslediฤno pomeni moลพnost cenovno ugodnega vstopa v svet Ferrarijevih ลกportnikov.
  2. Ferrari Purosangue: Ferrarijev prvi kriลพanec velja za veliko uganko. Sprva je namreฤ zanj veljalo veliko zanimanje, zato so se na trgu rabljenih vozil preprodajali precej nad ceno, ki jo je zahtevala tovarna. Ta trend se je nekoliko umiril, ลกe vedno pa gre za zanimiv avtomobil, tudi zaradi dejstva, da proizvodne koliฤine vseeno niso bile tako velike. V prihodnje se zato utegne izkazati kot zanimiva naloลพba.
  3. Ferrari SF90 Spider: ลกportnik s skoraj tisoฤ konji moฤi velja za inลพenirski biser, saj ga poganja Ferrarijev prvi prikljuฤni hibrid. Ta ga do 100 kilometrov z mesta poลพene v 2,5 sekunde, najviลกja hitrost pa znaลกa preko 330 kilometrov na uro. Tudi njegov naloลพbeni potencial pa je trenutno teลพko napovedati, saj gre za relativno nov model z novo tehnologijo.
  4. Ferrari SF90 Stradale: Razliฤica SF90 s trdo streho je vsekakor ukrojena bolj po meri ลกportnih voznikov, kot izvedba Spider, poleg tega pa je bila tudi malenkost cenejลกa. Poslediฤno zanjo veljajo podobne zakonitosti glede potencialnih naloลพb, oziroma utegnejo biti moลพnosti za rast vrednosti zaradi nekoliko veฤjega ลกtevila izdelanih primerkov malenkost slabลกe. Seveda pa bo veฤ jasnega v prihodnjih letih.

Preverite, kateri Ferrariji izmed zgoraj naลกtetih so ลกe vedno v naลกi garaลพi. Naลกli boste veฤ kot enega ali dva. Seveda pa se na nas lahko obrnete za nasvet, katerega kupiti z namenom naloลพbe, pri ฤemer vam ga bomo pomagali poiskati v tujini in ga pripeljati v Slovenijo. Jasno, lahko tudi kakลกnega, ki ni na zgornjem seznamu.

ล portni terenci morda niso pravi ลกportni avtomobili. Prinaลกajo namreฤ veliko teลพo, viลกje teลพiลกฤe, pogosto tudi veฤje dimenzije, kot pravi ลกportni avtomobili, zato obiฤajno niso tako okretni kot klasiฤni ลกportni avtomobili. No, ลกe vseeno pa gre za avtomobile, v katerih se da uลพivati tudi na ovinkastih cestah, avtocestah, hkrati pa so precej bolj prostorni in poslediฤno uporabni, kot razliฤni dvosedi. V bistvu gre lahko celo za ฤisto prave druลพinske avtomobile.

Danes imajo tako posamezniki, ki hoฤejo v enem avtomobilu dobiti zmogljivosti ลกportnega avtomobila in uporabnost ลกportnega terenca veliko izbire. Pravzaprav je na trgu kar nekaj avtomobilov, katerih moฤ presega 700 konjev. Najmoฤnejลกi med serijskimi je zagotovo Tesla Model X Plaid, res pa je, da gre za elektriฤno gnan avtomobil, ki bencinskih navduลกencev navkljub eksplozivnim pospeลกkom ne bo prepriฤal.

Merilo: vsaj 575 konjev

Iz razvrstitve smo ob tem izloฤili tudi BMW-jev inลพenirski doseลพek, model XM, ki v izvedbi Red Label proizvede kar 748 konjev moฤi. 4,4-litrski osemvaljnik se namreฤ zanaลกa na pomoฤ elektromotorja. In ฤeprav znajo zanimive ลกportne terence, kot je Jeep Grand Cherokee Trackhawk s 700 konji moฤi, ponuditi tudi na drugi strani Atlantika, smo se tokrat osredotoฤili na Evropo. Predstavljamo vam torej deset najbolj ลพlahtnih ลกportnih terencev iz Evrope.

Pregled lestvice je kar pisan in zanimiv, pri ฤemer pa opaลพamo, da veฤina avtomobilov ponuja zelo podobno ali celo enako motorno zasnovo. V osnovi povsem enake motorje imajo tako recimo Audi RS Q8, Porsche Cayenne Turbo GT in pa Lamborghini Urus Performante, to je ลกtirilitrski V8 z dvema puhaloma. Enako velika osemvaljnika z dvema turbinama ponujata tudi Aston Martin in Mercedes-Benz, tudi v tem primeru pa gre pravzaprav v osnovi za povsem enake motorje.

8 ali 12 valjev

Seveda pa je vmes tudi nekaj posebneลพev. Takลกen je ลพe na dnu lestvice. Range Rover Sport SVR je eden zadnjih avtomobilov na trgu, ki vstopni zrak v motor stiska s pomoฤjo kompresorja. Naslednji je Bentley Bentayga. Ta ponuja ลกestlitrski 12 valjni motor W konfiguracije. Gre pravzaprav za dva Volkswagnova motorja VR6, zdruลพena v enega. No, na vrhu lestvice pa se je znaลกel edini atmosferski motor, 6,5-litrski 12-valjnik znamke Ferrari. Ta se skriva pod motornim pokrovom njihovega edinega ลกportnega terenca, Purosangua.

Prav to je tudi najnovejลกa pridobitev naลกega salona. Pravzaprav kar dve, res pa je, da ลกe nista priลกla do nas, saj sta oba avtomobila ลกe v prihodu. Kljub temu pa ju je ลพe mogoฤe rezervirati. Prvega z 2.500 prevoลพenimi kilometri najdete na tej povezavi, drugega s 7.200 kilometri, ki prihaja prvi pa na tej povezavi. Vabimo pa vas, da si najbolj ลพlahten del naลกe ponudbe pogledate na tej povezavi, kjer se najde ลกe kak avto iz zgornje lestvice.

12-valjni motorji so vselej veljali za najbolj ลพlahtne v avtomobilski industriji, proizvajalec, ki jim je zvest najdlje pa velja za verjetno najbolj znano ลกportno avtomobilsko znamko na svetu. To je seveda Ferrari, ki je takลกen motor nedavno namenil tudi GT-ju po imenu 12Cilindri. Gre za 11. predstavnika druลพine dvosedov s spredaj nameลกฤenim 12-valjnikom, ki je bila ustanovljena ลพe daljnega leta 1948 s prihodom modela 166 Inter.

12 valjev in zgolj dva litra prostornine

To je bil ฤas, ko so se pri Ferrariju, na Enzovo ลพalost, zaฤeli zavedati, da bo dirkaลกka veja podjetja teลพko preลพivela, ฤe ne bodo zaฤeli avtomobilov proizvajati in prodajati tudi za obiฤajne voznike. Leta 1948 so zato na pariลกkem salonu predstavili model 166, ki velja za prvega serijskega kupeja znamke z 12-valjnikom pod motornim pokrovom. Kljub 12 valjem je ลกlo za relativno majhen motor z zgolj dvema litroma prostornine in 66 kilovati oziroma 90 konji moฤi.

Kljub temu pa je avtomobil, ki je temeljil na dirkalnikih 125 S in 166 S in si z njima delil ลกasijo, ponujal za tiste ฤase solidne zmogljivosti, saj je njegova najviลกja hitrost znaลกala 150 kilometrov na uro. A ฤeprav je ลกlo za serijsko proizvodnjo โ€“ avtomobili so bili seveda izdelani roฤno โ€“ je ลกlo za izredno redek avtomobil. V dveh letih so jih izdelali le 38. Sledila sta modela 195 in 212, ki veljata za evoluciji 166 z veฤ moฤi in posodobljeno podobo.

Za Ameriko veliki motorji

Prva generacija Ferraijevih dvosedeลพnih potovalnikov, ki pa se je vseeno dokazovala tudi na dirkah, je svojo pot zakljuฤila leta 1952, ลพe dve leti prej pa je zaฤela nastajati druลพina vozil America. ล lo je za avtomobile, s katerimi je Ferrari ลพelel vstopiti na ameriลกki trg. Ti so oblikovno prvi dve leti po zaslugi modelov 340 in 342 temeljili na ลพe omenjenih evropskih modelih, a so imeli motorje s prostornino 4,1 litra ter poslediฤno vsaj 200 konji moฤi.

Z modeloma 375 in 410 Superamerica je prostornina narasla na 4,5 oziroma pet litrov, pri ฤemer je Ferrari uporabljal motorje inลพenirjev Gioacchino Colombo (Colombo V12) in Aurelio Lampredi (Lampredi V12). Colombovi motorji so bili nekoliko bolj zmogljivi, vrhunec pa je predstavljal petlitrski agregat v modelu 500 Superfast iz leta 1964. Ta je namreฤ proizvedel kar 400 konjev ali 294 kilovatov moฤi, avtomobil pa je poslediฤno dosegel najviลกjo hitrost kar 280 kilometrov na uro.

V tem ฤasu pa se je priฤelo tudi sodelovanje z delavnico Pininfarina kot glavnim avtomobilskim oblikovalcem. Pri oblikovanju 166 in obeh evolucij so namreฤ za videz karoserije poskrbeli v delavnicah Touring, Stabilimenti Farina (ki jo je ustanovil Carlo Farina, iz nje pa se je pod okriljem Batiste ยปPininยซ Farine razvilo podjetje Pininfarina) in Vignale.

Znotraj druลพine America je med letoma 1950 in 1966 nastalo ลกest modelov vozil, najdlje pa so izdelovali model 400 Superamerica. V veฤ razliฤnih konfiguracijah je nastalo 47 avtomobilov, sluลพil pa je tudi kot osnova ลพe omenjenemu 500 Superfast, ki je nastajal zadnji dve leti obstoja omenjene druลพine. Avtomobili, ki so nastali v tem ฤasu, danes veljajo za izredno cenjene, ฤesar se zavedajo tudi pri Ferrariju, kjer ลกe danes uporabljajo njihova imena.

Rojstvo legendarne serije

V Evropi je medtem leta 1952 nastala druลพina vozil z oznako 250. Najbolj prepoznaven ฤlan je seveda model 250 GTO, ki velja za zadnjega Ferrarija, namenjenega tako uporabi v obiฤajnem prometu, kot avtomobilskemu dirkanju. Danes GTO velja za enega najbolj zaลพelenih, pa tudi najdraลพjihย  klasiฤnih avtomobilov; leta 2018 je bil eden izmed 36 izdelanih primerkov prodan za takratnih 70 milijonov dolarjev.

Sicer pa je druลพina cestnih avtomobilov z oznako 250 zajemala kar 10 vozil (upoลกtevajoฤ izvedbo GTO), poleg njih pa tudi avtomobile, prvotno namenjene dirkanju, kot so 250 Monza, 250 Testa Rossa, 250 LM in tako naprej. Avtomobili, nastali skozi 12 let dolgo proizvodnjo so se tako moฤno razlikovali. ล lo je namreฤ za klasiฤne kupeje, kupeje s podaljลกano streho z oznako Berlinetta, kabriolete, imeli pa so tudi razliฤne medosne razdalje. Ta je znaลกala 2,4, 2,6 ali 2,8 metra, pri ฤemer je bila daljลกa medosna razdalja namenjena zgolj modelu Europa iz leta 1952.

Veฤini modelov pa je bila skupna ena stvar, to je bil motor inลพenirja Gioacchina Colomba. Ta je veljal za pravi inลพenirski biser, saj je bil izredno lahek, kljub temu pa zelo zmogljiv. V najmoฤnejลกi izvedbi, ki je bila na voljo v izvedbah 250 GTO in Testa Rossa je bilo namreฤ vozniku na voljo kar 300 konjev ali 221 kilovatov moฤi. Zato tudi ni preseneฤenje, da je Ferrari s slednjim kar trikrat slavil v Le Mansu.

Zaฤetek tehnoloลกkih inovacij

Po koncu serije 250 so sledile velike spremembe. Ferrari je namreฤ precej poveฤal proizvodnjo novih avtomobilov, v dve druลพini velikih kupejev z 12-valjnimi motorji, ki sta bili v proizvodnji vzporedno do leta 1968 pa so uvedli kar nekaj novosti. Tako je druลพina 275, namenjena evropskim kupcem, kot prva prejela komponento, v kateri so na zadnji osi zdruลพili diferencial, polosovine in menjalnik, hkrati pa je 275 kot prvi dobil tudi neodvisno zadnje vzmetenje.

Druลพina 330 je na drugi strani prejela prilagodljivo vzmetenje, zavorni sistem z loฤeno napeljavo za sprednjo in zadnjo os ter kolutnimi zavorami na vseh ลกtirih kolesih. Hkrati so ameriลกki avtomobili znova prejeli nekoliko veฤje motorje s prostornino ลกtirih litrov in 300 konji moฤi, medtem kot so modeli 275 uporabljali 3,3-litrske motorje z moฤjo od 240 do 320 konjev oziroma 190-240 kilovatov. Sicer pa sta bili druลพini 275 in 330 zadnji primer, ko je Ferrari soฤasno izdeloval veฤ enakih modelov, loฤeno namenjenih evropskemu in ameriลกkemu trgu.

Leta 1966, torej ลกe pred koncem proizvodnje modelov 275 in 330 je namreฤ na trg priลกel model 365. To je bil avtomobil, pri katerem dirkaลกkega pedigreja praktiฤno ni bilo mogoฤe veฤ zaznati, veliko veฤ pa je bilo udobja. Hkrati je bil 365 (ime je, tradicionalno, dobil po prostornini enega valja v kubiฤnih centimetrih v 4,4-litrskem 12-valjniku) zadnji veliki kupe, ki je bil na voljo tako v konfiguraciji z dvema ali ลกtirimi sedeลพi. Kasneje so namreฤ pri Ferrariju uvedli loฤeno linijo modelov, ki jo je zaฤel Ferrari 412.

Zadnji pred ฤetrtletnim premorom

Vseeno pa model 365 sprva ลกe ni prinesel veฤjih sprememb, razen omenjenega motorja. ล lo je pravzaprav zgolj za modifikacijo modela 330, na kar je spominjala tudi zunanja podoba, zaznamovana s ลกtevilnimi oblinami, ki so zaznamovale Ferrarije prejลกnjih desetletij. Veฤje spremembe so priลกle ลกele leta 1968 ob popolni ukinitviย  modelov 330 in 275, napovedal pa jih je revolucionarni model 365 GTB/4, bolj poznan pod imenom Daytona; kabriolet je nosil oznako GTS/4.

Novinec je prinesel bolj sodobno, zaลกiljeno obliko, leta 1971 pa je v skladu z ameriลกko zakonodajo kot prvi Ferrari prinesel potopne sprednje ลพaromete, kar je bil dobrodoลกel doprinos k futuristiฤno oblikovani karoseriji. Karoserije skupno 1.406 avtomobilov so za Ferrari izdelali v karoserijski delavnici Scagletti.

Ferrari z Daytono ni prinesel opaznega napredka pri zmogljivostih (najviลกja hitrost je znaลกala 280 kilometrov na uro, pospeลกek do 100 kilometrov pa je znaลกal 5,4 sekunde), zato pa se je dokazal z vzdrลพljivostjo. Dirkalniki na osnovi 365 GTB/4 so namreฤ kraljevali na 12- in 24-urnih dirkah, Dan Gurney in Brock Yates pa sta s serijskim vozilom leta 1971 zmagala na prvi izvedbi zloglasne dirke Cannonball. 4.628 kilometrov dolgo pot med New Yorkom in Los Angelesom sta prevozila v 35 urah in 54 minutah.

Pop ikona

365 GTB/4 Daytona je pomembno zabeleลพil tudi popularno kulturo. Pojavil se je na naslovnici albuma Then & Now skupine The Carpenters iz leta 1973, leta 1976 pa se je pojavil v filmih A star is Born in The Gumball rally. V 80. letih je nato izvedbo GTS/4 v dveh uporabljal detektiv Sonny Crocket, glavni junak kultne serije Miami Vice, res pa je, da v resnici ni ลกlo za pravega Ferrarija, temveฤ zgolj repliko na osnovi Chevrolet Corvette tretje generacije. To je bil tudi razlog, da je Enzo Ferrari ลพelel avtomobil umakniti iz serije, v zameno pa je ustvarjalcem podaril model Testarossa.

365 GTB/4 je bil zadnji Ferrarijev dvosed z 12-valjnim, spredaj nameลกฤenim motorjem za skoraj ฤetrt stoletja. V skladu s takratnimi trendi je namreฤ Ferrari med letoma 1973 in 1996 v modelih 365 GT4 in Testarossa (ter evolucijskih izvedbah obeh modelov) motor namestil sredinsko, za voznika. S tem so posnemali najveฤjega konkurenta, znamko Lamborghini, ki je takลกno zasnovo uvedel v modelu Miura. No, leta 1996 je nato sledil korak k tradiciji, ko je luฤ sveta uzrl model 550 Maranello.

Potovalnik s hitrostjo 320 kilometrov na uro za konec tisoฤletja

Leta 1996 predstavljen avtomobil danes velja za enega najboljลกih Ferrarijevih GT-jev. Ponujal je 5,5-litrski atmosferski motor (od tod tudi ime avtomobila), najveฤji do tedaj predstavljeni motor znamke, ki je ob 485 konjih (357 kilovatih) moฤi zagotovil najviลกjo hitrost 320 kilometrov na uro. Karoserija in ลกasija sta bili veฤinoma izdelani iz aluminija, avtomobil pa je bil opremljen z relativno majhnim ลกtevilom elektronskih dodatkov, kar je zagotavljajo prvinski obฤutek za volanom. Vseeno je bil na drugi strani opremljen z dodatki kot so protiblokirni zavorni sistem, sistem za nadzor zdrsa pogonskih koles in pa z delno zaporo zadnjega diferenciala.

550 in njegova evolucijska izvedba 575M sta doลพivela tudi kar nekaj posebnih razliฤic ter konceptov. Pri Ferrariju so namreฤ izdelali posebno izdajo WSR v ฤas avtomobilu s katerim so postavili veฤ svetovnih hitrostnih rekordov (med drugim tudi najviลกjo povpreฤno hitrost na razdalji 100 milj), razliฤico Barchetta z odprto streho in pa 575 Superamerica z vrtljivo pomiฤno stekleno streho. Pininfarina je ob tem predstavila koncept Ferrari Rossa, Scaglietti pa skupaj s Ferrarijem tri primerke model 550 GTZ Barchetta, s katerim so obeleลพili 90 let sodelovanja Enza Ferrarija s podjetjem Scagletti.

GT-ji se vraฤajo na stezo

Sicer pa sta 550 in 575 ลกe enkrat veฤ nakazala Ferrarijevo vizijo tovrstnih vozil, ki daje prednost kupejem pred kabrioletom, ki so bili izdelani v izredno omejenem ลกtevilu. In enako tradicijo je nadaljeval tudi njun naslednik 599 GTB (Gran Turismo Berlinetta), pri katerem je bila brezstreลกna razliฤica na voljo le v omejeni seriji z oznako SA Aperta. Ne glede na karoserijsko razliฤico pa je bil 599 vselej opremljen s ลกestlitrskim atmosferskim motorjem z moฤjo 670 konjev ali 493 kilovatov, kar je zadoลกฤalo za najviลกjo hitrost 325 kilometrov na uro.

599 je hkrati pomenil uradno vrnitev Ferrarijevih GT-jev na dirkaliลกฤa. To so nakazali ลพe z izvedbo GTO, ki je postala najhitrejลกi serijski avtomobil na dirkaliลกฤu v Fioranu (prehitel je tudi Ferrari Enza, s katerim si deli motor), kasneje pa so jo nadgradili ลกe z izvedbo 599XX, namenjeno izkljuฤno za uporabo na dirkaliลกฤu. Ob tem je avtomobil po zaslugi inลพenirjev F1 prejel nadgradnjo ลพe tako optimiziranih aerodinamiฤnih dodatkov, kar mu je zagotovilo tudi rekord na slovitem Nรผrburgrignu med avtomobili, ki so temeljili na serijskih vozilih.

599 pa je pustil velik peฤat v razvoju 12-valjnikov, saj je uvedel nov motor, poznan pod imenom F140. Motor z isto oznako, a s prostornino 6,3 litra in 730 konji moฤi je namreฤ prejel tudi naslednik F12, ki je ob tem postal prvi Ferrarijev GT, opremljen izkljuฤno s samodejnim menjalnikom. Roฤni menjalnik je bil namreฤ ลพe v 599 velika redkost, zaradi ฤesar gre danes za pravo zbirateljsko (novodobno) klasiko. Takลกen menjalnik je pripomogel k hitrejลกemu pretikanju, bil pa je le ena od ลกtevilnih tehnoloลกkih novosti, ki jih je F12 predstavil.

Prihod naprednih sistemov

ล asija in karoserija, razviti skupaj s Scagliettijem sta prinesla 20 odstotkov veฤjo trdnost in 70 kilogramov niลพjo teลพo v primerjavi s predhodnikom, pa tudi 25 milimetrov niลพje teลพiลกฤe. Ob tem je avtomobil prejel novo prilagodljivo vzmetenje z magnetnimi delci v amortizerju, kompozitne zavorne kolute, elektronsko zaporo diferenciala, nov sistem ESP in pa sistem za nadzor stabilnosti, povzet po dirkalniku F1. Tam so si inลพenirji sposodili tudi stikalo za nadzor voznih programov, nameลกฤen na volanskem obroฤu.

Tudi F12berlinetta je bil po zaslugi optimizirane aerodinamike in ลพe navedenih elementov povsem pripravljen za uporabo na dirkaliลกฤu. V Fioranu je bil ลกe sekundo hitrejลกi kot 599, ta ฤas pa so za dodatno sekundo pri Ferrariju nadgradili z izvedbo F12TDF, predstavljeno leta 2015. Oba avtomobila sta sicer imela enako najviลกjo konฤno hitrost, to je 340 kilometrov na uro, kar velja tudi za njunega naslednika, 812 Superfast.

GT-ji gredo v smer hiperลกportnikov

Ferrarijev zadnji GT pred lansko predstavitvijo modela 12Cilindri je postal prvi Ferrari v tem segmentu, za katerega so obliko pripravili v Ferrarijevem lastnem oblikovalskem centru. Prinesel je oblikovno evolucijo v primerjavi z modelom F12, vkljuฤno z vsemi izboljลกanimi na podroฤju tehnike in aerodinamike. Tako je ohranil sistem za usmerjanje zraka iz motornega pokrova skozi blatnike, kar je pomagalo k boljลกi legi vozila na cesti โ€“ sistem, edinstven za Ferrari.

Motor, ลกe vedno sklop z oznako F140 je dobil dodatna dva decilitra delovne prostornine, moฤ pa se je poveฤala na okroglih 800 konjev ali 588 kilovatov v izvedbah Superfast in GTS. V izvedbi Competizione je bila moฤnejลกa ลกe za dodatnih 30 konjev, gre pa za pogonski sklop, kakrลกnega je (ob nekaj manjลกih modifikacijah) prejel 12Cilindri.

Vrnitev kabrioletov

Izvedba GTS je ob tem pomenila velik preobrat. ล lo je namreฤ za prvi Ferrarijev GT z 12-valjnikom po veฤ kot pol stoletja, ki je bil serijsko na voljo v razliฤici brez strehe. Vsi nasledniki, vkljuฤno z druลพino vozil BB in Testarossa, namreฤ te opcije niso ponujali, oziroma zgolj v izjemno omejenih serijah. Izjema je bil le Ferrari F50, ki je bil na voljo kot kupe s trdo snemljivo streho, tudi njegova proizvodnja pa je bila omejena na le 349 vozil.

12Cilindri, predstavljen lansko poletje, tako za seboj prinaลกa izjemno bogato tradicijo, polno legend in mejnikov za Ferrari. To nenazadnje tudi kaลพe s svojo podobo, s katero se odkrito poklanja modelu 365 Daytona. A ne glede na to, katerega Ferrarijevega GT-ja si omislite, vselej boste dobili delฤek bogate, veฤ kot tri ฤetrt stoletja dolge tradicije, ki ji ลกe ni videti konca. Naj si bo z modelom 12Cilindri, 550 Maranello,365 Daytona, ali pa F12, ki vas ลพe ฤaka v naลกi garaลพi. Za najem vam medtem ponujamo njegovega ลกtirisedeลพnega brata FF, seveda pa vam lahko pripeljemo tudi avtomobil po vaลกih ลพeljah.

ย 

Sredina 90. let prejลกnjega stoletja je bilo obdobje, ko je na ceste priลกlo manj ลกportnih avtomobilov, kot sedaj, vendar pa so se ti avtomobilskim ljubiteljem vtisnili v spomin bolj, kot marsikateri novejลกi avtomobil. To so bili namreฤ ลกe vedno avtomobili, ki jih je poganjala surova moฤ, brez elektronike, ki bi pomagala pri krmiljenju. To so bili avtomobili, ki niso dopuลกฤali napak in ki so voznika hitro poslali v jarek, ali kam drugam. In za nekatere izmed njih bi kar teลพko verjeli, da bodo prihodnje leto na grbi nosili ลพe 30 let.

Spodaj torej predstavljamo lestvico petih ลกportnih avtomobilov, ki so leta 1995 doลพiveli svojo premiero. V nekaterih primerih gre recimo zgolj za razliฤice ลพe znanih modelov, spet pri drugih za povsem nove avtomobile. Nekateri so bili namenjeni ลกirokim mnoลพicam kupcev (bil je to ฤas, ko je imela skoraj vsaka veฤja avtomobilska znamka v ponudbi kak ลกporten model), spet drugi zgolj izbrancem z zadostno koliฤino denarja pod palcem in dobrim ugledom pri vodstvu znamk, da jih je to sploh opazilo.

Ferrari F50

ย 

Najbolj znan proizvajalec ลกportnih avtomobilov na svetu ob 50. obletnici nastanka znamke pri ustvarjanju modela, s katerim bi obeleลพili okrogli jubilej, hkrati pa nadomestili model F40. A uspelo jim je na spektakularen naฤin, saj so izdelali avtomobil z V12 motorjem, ki je temeljil na motorju iz F1, ter ga priฤvrstili neposredno na ลกasijo. Vrh vsega je bil avtomobil opremljen s snemljivo trdo streho, kar pomeni, da je bilo 349 vozil tako kabrioletov, kot kupejev.

McLaren F1 LM

Leta 1995 je bil F1 ลพe dodobra uveljavljen, da ne reฤemo razvpit avtomobil. Nenazadnje je ลพe veljal za najhitrejลกi serijski avtomobil na svetu. A tu se ลกe ni konฤalo. Britanci so namreฤ v ฤast petim dirkalnikom, ki so leta 1995 konฤali dirko za 24 ur Le Mansa izdelali serijo petih avtomobilov z izrazitim dirkaลกkim pedigrejem. Namenili so jim namreฤ veliko krilce iz ogljikovih vlaken, ki je izboljลกalo lego na cesti, po zaslugi shujลกevalne diete pa teลพo vozila, prepoznavnega po Papaya oranลพni barvi zniลพali na vsega 1.062 kilogramov.

Porsche 911 993 GT2

Oznaka Turbo je bila pri Porscheju leta 1995 ลพe dodobra uveljavljena. So pa tega leta inลพenirji v Stuttgartu model 911 Turbo dvignili na novo raven. Zaradi zahtev FIA in razreda GT2 so namreฤ izdelali razliฤico modela 911 GT2. Ta je bila laลพja od klasiฤnega Turba, prinaลกala enako oziroma ลกe nekoliko veฤjo motorno moฤ, ลกtirikolesni pogon, najbolj pa je bila prepoznavna po ลกiroki in na karoserijo privijaฤenih blatnikih. Izdelanih je bilo le 57 vozil, ki danes veljajo za izbrane klasike.

Lotus Elise S1

V prvi polovici 90. let je bil Lotus v velikih teลพavah, zanimanja za njihove avte pa skorajda ni bilo. Vse do septembra tega, leta, ko je na avtomobilskem salonu v Frankfurtu luฤ sveta uzrl Elise. Mali dvosed je resda ponudil le 1,8-litrski bencinski motor, ki pa je bil postavljen sredinsko, za voznika, 118 konjev moฤi (ki je skozi leta naraลกฤala) pa je ob 725 kilogramih teลพe zagotavljalo obilico zabave in Lotus vrnilo na pota stare slave.

BMW Z3

Najmanjลกi BMW tistega ฤasa in rezultat ลกtiriletnega razvoja je na sceno leta 1995 priลกel skozi velika vrata. Premiero je namreฤ doลพivel v filmu James Bond: Golden Eye, ลกlo pa je za klasiฤno zasnovan dvosed s pomiฤno streho, ki je kasneje zaลพivel tudi kot kupe z zadkom, oblikovanim po zgledu karavanov znamke iz tega obdobja. Avtomobil je tedaj delil mnenja, danes pa gre, ลกe posebej v izvedbi M s trdo streho za izredno cenjeno klasiko.

Lastniลกtvo zgornjih klasikov je zanimivo tudi z vidika stroลกkov, saj za 30 let stara vozila v Sloveniji lastniki lahko uveljavljajo popust pri letni dajatvi za uporabo cest v viลกini 80 odstotkov in popust na obvezno zavarovanje v viลกini 90 odstotkov, hkrati pa so ob uvozu opraviฤeni plaฤila davka na motorna vozila. In ฤe bi si ลพeleli omisliti katerega izmed peterice vozil (ali pa tudi kakega drugega starodobnika, mladodobnika ali avtomobil, ki bi lahko postal naloลพba), nas le kontaktirajte na tej povezavi.

Leto 2024, vsaj druga polovica bo oฤitno minila v znamenju predstavitev hiperลกportnikov najbolj uglednih avtomobilskih znamk. Prvo polovico leta je zaznamoval Lamborghini Temerario, sedaj pa sta v razmaku zgolj nekaj dni po veฤ letih ฤakanja luฤ sveta uzrla kar dva teลพko priฤakovana avtomobila z dolgo, predvsem pa ugledno tradicijo. Najprej McLaren W1, naslednik modelov P1 in F1, sedaj pa ลกe Ferrari F80, ki med neposredne prednike uvrลกฤa modele La Ferrari, Enzo, F50, F40 in pa 288 GTO.

Od predstavitve slednjega prav letos mineva 40 let, hkrati pa 11 let mineva od predstatve zadnjega predhodnika, od katerega je F80 precej drugaฤen, tako oblikovno, kot tehniฤno. Pod motornim pokrovom se namreฤ skriva tehnologija, povzeta po zadnjih dognanjih serij F1 in WEC, kamor je sedaj vstopil Ferrari. To pomeni, da za pogon skrbi kombinacija bencinskega ลกestvaljnega turbo motorja in elektromotorja (avtomobil deluje kot polni hibrid) z 800-voltno tehnologijo - enako, kot se nahaja v dirkalniku 499p.

Najveฤ konjev na liter prostornine doslej

ล e bolj kot elektromotor pa si pozornost zasluลพi bencinski motor. Zgolj trilitrski ลกestvaljnik namreฤ premore kar 900 konjev ali 663 kiloatov moฤi. To pomeni 300 konjev moฤi na liter delovne prostornine, rekord med serijskimi avtomobili. Sistemska motorna moฤ, kamor sta zdruลพena ลกe manjลกi elektromotor na sprednji osi in ลพe omenjeni elektromotor (njuna moฤ znaลกa 300 konjev) tako znaลกa kar 1.200 konjev ali 884 kilovatov.

S takลกnimi ลกtevilkami lahko bencinski motor postreลพe zaradi kopice naprednih tehnologij in reลกitev. Tako ima avtomobil vgrajen nov sistem za nadzor klenkanja, kar pomeni, da eksplozija v valju poteka pri 20 odstotkov viลกjem tlaku kot pri modelu 296 GTB, ki prav tako uporablja hibridni sklop. To pa je le ena od tehnoloลกkih reลกitev, ki se jih je Ferrari prviฤ doslej posluลพil v serijskem avtu. Tu je namreฤ tudi nadzor nad motornimi vrtljaji v vsaki prestavi posebej, kar zagotavlja veฤjo odzivnost motorja. A to je le nekaj izmed tehnoloลกkih novosti, saj gre seznam v neskonฤnost.

Sicer pa motor ni zanimiv zgolj zaradi tehniฤnih novosti, temveฤ tudi zaradi postavitve. Postavljen je namreฤ kolikor mogoฤe nizko, kar pomeni, da nobena njegova komponenta ni nameลกฤena veฤ kot 100 milimetrov niลพje od glavne gredi. Hkrati je motor za 1,3 stopinjo naprej, vse to pa bo pripomoglo k idealni razporeditvi teลพe ter aerodinamiki.

Preko 1.000 konjev potiska

F80 namreฤ pri hitrosti 250 kilometrov na uro ustvari kar 1.050 kilogramov potiska k tlom - 460 kilogramov spredaj in 590 kilogramov. Zanj sta v najveฤji meri odgovorna rekorden, 1.800 milimetrov dolg difuzor, ki ustvar 285 kilogramov potiska in pa zadnje krilo, ki pri enaki hitorsti ustvari 180 kilogramov potiska. Celotna masa avtomobila po zaslugi izdatne uporabe ogljikovih vlaken tako znaลกa 1.525 kilogramov. Avtomobil bo sicer dosegel hitrost do 350 kilometrov na uro, do 100 kilometrov na uro pa bo z mesta lahko pospeลกil v 2,15 sekunde.

ฤŒeprav je F80 dvosed, pa poskuลกa ustvariti vtis enosedeลพnega dirkalnika. To med drugim poฤnem z rdeฤim voznikovim sedeลพem, medtem ko je sopotniku namenjen precej bolj diskreten ฤrn sedeลพ. Hkrati je ta sedeลพ postavljen nekoliko bolj nazaj, kar s ฤimer so inลพenirji v relativno majhni kabini zagotovili dovolj prostora za oba potnika.

Ferrari bo model F80 izdelal v omejeni seriji - a ne tako omejeni, kot recimo pri F50. Naredili bodo namreฤ 799 avtomobilov, za vsakega izmed njih pa bo potrebno odลกteti 3,6 milijona evrov. Mimogrede F80 je tudi prvi Ferrari, ki bo deleลพen sedemletnega programa vzdrลพevanja, s ฤimer ลพelijo dokazati, za kako vzdrลพljiv avtomobil gre. Ob tem bodo morali kupci servis obiskati vsako leto ali na vsakih 20 tisoฤ prevoลพenih kilometrov.

F80 je tako naslednji v vrsti hibridov in ลกestvaljnikov med Ferrariji, kar tri razliฤne med njimi pa si ลพe lahko ogledati in spoznate v naลกem salonu, med njimi so SF90, prvi serijski Ferrari z moฤjo preko 1.000 konjev in pa dva 296, enega v izvedbi GTB in drugega v izvedbi GTS s pomiฤno streho, edinega v brvi Rosso Magma pri nas.

Copyright ยฉ 2025 Kreativni najemi d.o.o.