...

12-valjni motorji so vselej veljali za najbolj ลพlahtne v avtomobilski industriji, proizvajalec, ki jim je zvest najdlje pa velja za verjetno najbolj znano ลกportno avtomobilsko znamko na svetu. To je seveda Ferrari, ki je takลกen motor nedavno namenil tudi GT-ju po imenu 12Cilindri. Gre za 11. predstavnika druลพine dvosedov s spredaj nameลกฤenim 12-valjnikom, ki je bila ustanovljena ลพe daljnega leta 1948 s prihodom modela 166 Inter.

12 valjev in zgolj dva litra prostornine

To je bil ฤas, ko so se pri Ferrariju, na Enzovo ลพalost, zaฤeli zavedati, da bo dirkaลกka veja podjetja teลพko preลพivela, ฤe ne bodo zaฤeli avtomobilov proizvajati in prodajati tudi za obiฤajne voznike. Leta 1948 so zato na pariลกkem salonu predstavili model 166, ki velja za prvega serijskega kupeja znamke z 12-valjnikom pod motornim pokrovom. Kljub 12 valjem je ลกlo za relativno majhen motor z zgolj dvema litroma prostornine in 66 kilovati oziroma 90 konji moฤi.

Kljub temu pa je avtomobil, ki je temeljil na dirkalnikih 125 S in 166 S in si z njima delil ลกasijo, ponujal za tiste ฤase solidne zmogljivosti, saj je njegova najviลกja hitrost znaลกala 150 kilometrov na uro. A ฤeprav je ลกlo za serijsko proizvodnjo โ€“ avtomobili so bili seveda izdelani roฤno โ€“ je ลกlo za izredno redek avtomobil. V dveh letih so jih izdelali le 38. Sledila sta modela 195 in 212, ki veljata za evoluciji 166 z veฤ moฤi in posodobljeno podobo.

Za Ameriko veliki motorji

Prva generacija Ferraijevih dvosedeลพnih potovalnikov, ki pa se je vseeno dokazovala tudi na dirkah, je svojo pot zakljuฤila leta 1952, ลพe dve leti prej pa je zaฤela nastajati druลพina vozil America. ล lo je za avtomobile, s katerimi je Ferrari ลพelel vstopiti na ameriลกki trg. Ti so oblikovno prvi dve leti po zaslugi modelov 340 in 342 temeljili na ลพe omenjenih evropskih modelih, a so imeli motorje s prostornino 4,1 litra ter poslediฤno vsaj 200 konji moฤi.

Z modeloma 375 in 410 Superamerica je prostornina narasla na 4,5 oziroma pet litrov, pri ฤemer je Ferrari uporabljal motorje inลพenirjev Gioacchino Colombo (Colombo V12) in Aurelio Lampredi (Lampredi V12). Colombovi motorji so bili nekoliko bolj zmogljivi, vrhunec pa je predstavljal petlitrski agregat v modelu 500 Superfast iz leta 1964. Ta je namreฤ proizvedel kar 400 konjev ali 294 kilovatov moฤi, avtomobil pa je poslediฤno dosegel najviลกjo hitrost kar 280 kilometrov na uro.

V tem ฤasu pa se je priฤelo tudi sodelovanje z delavnico Pininfarina kot glavnim avtomobilskim oblikovalcem. Pri oblikovanju 166 in obeh evolucij so namreฤ za videz karoserije poskrbeli v delavnicah Touring, Stabilimenti Farina (ki jo je ustanovil Carlo Farina, iz nje pa se je pod okriljem Batiste ยปPininยซ Farine razvilo podjetje Pininfarina) in Vignale.

Znotraj druลพine America je med letoma 1950 in 1966 nastalo ลกest modelov vozil, najdlje pa so izdelovali model 400 Superamerica. V veฤ razliฤnih konfiguracijah je nastalo 47 avtomobilov, sluลพil pa je tudi kot osnova ลพe omenjenemu 500 Superfast, ki je nastajal zadnji dve leti obstoja omenjene druลพine. Avtomobili, ki so nastali v tem ฤasu, danes veljajo za izredno cenjene, ฤesar se zavedajo tudi pri Ferrariju, kjer ลกe danes uporabljajo njihova imena.

Rojstvo legendarne serije

V Evropi je medtem leta 1952 nastala druลพina vozil z oznako 250. Najbolj prepoznaven ฤlan je seveda model 250 GTO, ki velja za zadnjega Ferrarija, namenjenega tako uporabi v obiฤajnem prometu, kot avtomobilskemu dirkanju. Danes GTO velja za enega najbolj zaลพelenih, pa tudi najdraลพjihย  klasiฤnih avtomobilov; leta 2018 je bil eden izmed 36 izdelanih primerkov prodan za takratnih 70 milijonov dolarjev.

Sicer pa je druลพina cestnih avtomobilov z oznako 250 zajemala kar 10 vozil (upoลกtevajoฤ izvedbo GTO), poleg njih pa tudi avtomobile, prvotno namenjene dirkanju, kot so 250 Monza, 250 Testa Rossa, 250 LM in tako naprej. Avtomobili, nastali skozi 12 let dolgo proizvodnjo so se tako moฤno razlikovali. ล lo je namreฤ za klasiฤne kupeje, kupeje s podaljลกano streho z oznako Berlinetta, kabriolete, imeli pa so tudi razliฤne medosne razdalje. Ta je znaลกala 2,4, 2,6 ali 2,8 metra, pri ฤemer je bila daljลกa medosna razdalja namenjena zgolj modelu Europa iz leta 1952.

Veฤini modelov pa je bila skupna ena stvar, to je bil motor inลพenirja Gioacchina Colomba. Ta je veljal za pravi inลพenirski biser, saj je bil izredno lahek, kljub temu pa zelo zmogljiv. V najmoฤnejลกi izvedbi, ki je bila na voljo v izvedbah 250 GTO in Testa Rossa je bilo namreฤ vozniku na voljo kar 300 konjev ali 221 kilovatov moฤi. Zato tudi ni preseneฤenje, da je Ferrari s slednjim kar trikrat slavil v Le Mansu.

Zaฤetek tehnoloลกkih inovacij

Po koncu serije 250 so sledile velike spremembe. Ferrari je namreฤ precej poveฤal proizvodnjo novih avtomobilov, v dve druลพini velikih kupejev z 12-valjnimi motorji, ki sta bili v proizvodnji vzporedno do leta 1968 pa so uvedli kar nekaj novosti. Tako je druลพina 275, namenjena evropskim kupcem, kot prva prejela komponento, v kateri so na zadnji osi zdruลพili diferencial, polosovine in menjalnik, hkrati pa je 275 kot prvi dobil tudi neodvisno zadnje vzmetenje.

Druลพina 330 je na drugi strani prejela prilagodljivo vzmetenje, zavorni sistem z loฤeno napeljavo za sprednjo in zadnjo os ter kolutnimi zavorami na vseh ลกtirih kolesih. Hkrati so ameriลกki avtomobili znova prejeli nekoliko veฤje motorje s prostornino ลกtirih litrov in 300 konji moฤi, medtem kot so modeli 275 uporabljali 3,3-litrske motorje z moฤjo od 240 do 320 konjev oziroma 190-240 kilovatov. Sicer pa sta bili druลพini 275 in 330 zadnji primer, ko je Ferrari soฤasno izdeloval veฤ enakih modelov, loฤeno namenjenih evropskemu in ameriลกkemu trgu.

Leta 1966, torej ลกe pred koncem proizvodnje modelov 275 in 330 je namreฤ na trg priลกel model 365. To je bil avtomobil, pri katerem dirkaลกkega pedigreja praktiฤno ni bilo mogoฤe veฤ zaznati, veliko veฤ pa je bilo udobja. Hkrati je bil 365 (ime je, tradicionalno, dobil po prostornini enega valja v kubiฤnih centimetrih v 4,4-litrskem 12-valjniku) zadnji veliki kupe, ki je bil na voljo tako v konfiguraciji z dvema ali ลกtirimi sedeลพi. Kasneje so namreฤ pri Ferrariju uvedli loฤeno linijo modelov, ki jo je zaฤel Ferrari 412.

Zadnji pred ฤetrtletnim premorom

Vseeno pa model 365 sprva ลกe ni prinesel veฤjih sprememb, razen omenjenega motorja. ล lo je pravzaprav zgolj za modifikacijo modela 330, na kar je spominjala tudi zunanja podoba, zaznamovana s ลกtevilnimi oblinami, ki so zaznamovale Ferrarije prejลกnjih desetletij. Veฤje spremembe so priลกle ลกele leta 1968 ob popolni ukinitviย  modelov 330 in 275, napovedal pa jih je revolucionarni model 365 GTB/4, bolj poznan pod imenom Daytona; kabriolet je nosil oznako GTS/4.

Novinec je prinesel bolj sodobno, zaลกiljeno obliko, leta 1971 pa je v skladu z ameriลกko zakonodajo kot prvi Ferrari prinesel potopne sprednje ลพaromete, kar je bil dobrodoลกel doprinos k futuristiฤno oblikovani karoseriji. Karoserije skupno 1.406 avtomobilov so za Ferrari izdelali v karoserijski delavnici Scagletti.

Ferrari z Daytono ni prinesel opaznega napredka pri zmogljivostih (najviลกja hitrost je znaลกala 280 kilometrov na uro, pospeลกek do 100 kilometrov pa je znaลกal 5,4 sekunde), zato pa se je dokazal z vzdrลพljivostjo. Dirkalniki na osnovi 365 GTB/4 so namreฤ kraljevali na 12- in 24-urnih dirkah, Dan Gurney in Brock Yates pa sta s serijskim vozilom leta 1971 zmagala na prvi izvedbi zloglasne dirke Cannonball. 4.628 kilometrov dolgo pot med New Yorkom in Los Angelesom sta prevozila v 35 urah in 54 minutah.

Pop ikona

365 GTB/4 Daytona je pomembno zabeleลพil tudi popularno kulturo. Pojavil se je na naslovnici albuma Then & Now skupine The Carpenters iz leta 1973, leta 1976 pa se je pojavil v filmih A star is Born in The Gumball rally. V 80. letih je nato izvedbo GTS/4 v dveh uporabljal detektiv Sonny Crocket, glavni junak kultne serije Miami Vice, res pa je, da v resnici ni ลกlo za pravega Ferrarija, temveฤ zgolj repliko na osnovi Chevrolet Corvette tretje generacije. To je bil tudi razlog, da je Enzo Ferrari ลพelel avtomobil umakniti iz serije, v zameno pa je ustvarjalcem podaril model Testarossa.

365 GTB/4 je bil zadnji Ferrarijev dvosed z 12-valjnim, spredaj nameลกฤenim motorjem za skoraj ฤetrt stoletja. V skladu s takratnimi trendi je namreฤ Ferrari med letoma 1973 in 1996 v modelih 365 GT4 in Testarossa (ter evolucijskih izvedbah obeh modelov) motor namestil sredinsko, za voznika. S tem so posnemali najveฤjega konkurenta, znamko Lamborghini, ki je takลกno zasnovo uvedel v modelu Miura. No, leta 1996 je nato sledil korak k tradiciji, ko je luฤ sveta uzrl model 550 Maranello.

Potovalnik s hitrostjo 320 kilometrov na uro za konec tisoฤletja

Leta 1996 predstavljen avtomobil danes velja za enega najboljลกih Ferrarijevih GT-jev. Ponujal je 5,5-litrski atmosferski motor (od tod tudi ime avtomobila), najveฤji do tedaj predstavljeni motor znamke, ki je ob 485 konjih (357 kilovatih) moฤi zagotovil najviลกjo hitrost 320 kilometrov na uro. Karoserija in ลกasija sta bili veฤinoma izdelani iz aluminija, avtomobil pa je bil opremljen z relativno majhnim ลกtevilom elektronskih dodatkov, kar je zagotavljajo prvinski obฤutek za volanom. Vseeno je bil na drugi strani opremljen z dodatki kot so protiblokirni zavorni sistem, sistem za nadzor zdrsa pogonskih koles in pa z delno zaporo zadnjega diferenciala.

550 in njegova evolucijska izvedba 575M sta doลพivela tudi kar nekaj posebnih razliฤic ter konceptov. Pri Ferrariju so namreฤ izdelali posebno izdajo WSR v ฤas avtomobilu s katerim so postavili veฤ svetovnih hitrostnih rekordov (med drugim tudi najviลกjo povpreฤno hitrost na razdalji 100 milj), razliฤico Barchetta z odprto streho in pa 575 Superamerica z vrtljivo pomiฤno stekleno streho. Pininfarina je ob tem predstavila koncept Ferrari Rossa, Scaglietti pa skupaj s Ferrarijem tri primerke model 550 GTZ Barchetta, s katerim so obeleลพili 90 let sodelovanja Enza Ferrarija s podjetjem Scagletti.

GT-ji se vraฤajo na stezo

Sicer pa sta 550 in 575 ลกe enkrat veฤ nakazala Ferrarijevo vizijo tovrstnih vozil, ki daje prednost kupejem pred kabrioletom, ki so bili izdelani v izredno omejenem ลกtevilu. In enako tradicijo je nadaljeval tudi njun naslednik 599 GTB (Gran Turismo Berlinetta), pri katerem je bila brezstreลกna razliฤica na voljo le v omejeni seriji z oznako SA Aperta. Ne glede na karoserijsko razliฤico pa je bil 599 vselej opremljen s ลกestlitrskim atmosferskim motorjem z moฤjo 670 konjev ali 493 kilovatov, kar je zadoลกฤalo za najviลกjo hitrost 325 kilometrov na uro.

599 je hkrati pomenil uradno vrnitev Ferrarijevih GT-jev na dirkaliลกฤa. To so nakazali ลพe z izvedbo GTO, ki je postala najhitrejลกi serijski avtomobil na dirkaliลกฤu v Fioranu (prehitel je tudi Ferrari Enza, s katerim si deli motor), kasneje pa so jo nadgradili ลกe z izvedbo 599XX, namenjeno izkljuฤno za uporabo na dirkaliลกฤu. Ob tem je avtomobil po zaslugi inลพenirjev F1 prejel nadgradnjo ลพe tako optimiziranih aerodinamiฤnih dodatkov, kar mu je zagotovilo tudi rekord na slovitem Nรผrburgrignu med avtomobili, ki so temeljili na serijskih vozilih.

599 pa je pustil velik peฤat v razvoju 12-valjnikov, saj je uvedel nov motor, poznan pod imenom F140. Motor z isto oznako, a s prostornino 6,3 litra in 730 konji moฤi je namreฤ prejel tudi naslednik F12, ki je ob tem postal prvi Ferrarijev GT, opremljen izkljuฤno s samodejnim menjalnikom. Roฤni menjalnik je bil namreฤ ลพe v 599 velika redkost, zaradi ฤesar gre danes za pravo zbirateljsko (novodobno) klasiko. Takลกen menjalnik je pripomogel k hitrejลกemu pretikanju, bil pa je le ena od ลกtevilnih tehnoloลกkih novosti, ki jih je F12 predstavil.

Prihod naprednih sistemov

ล asija in karoserija, razviti skupaj s Scagliettijem sta prinesla 20 odstotkov veฤjo trdnost in 70 kilogramov niลพjo teลพo v primerjavi s predhodnikom, pa tudi 25 milimetrov niลพje teลพiลกฤe. Ob tem je avtomobil prejel novo prilagodljivo vzmetenje z magnetnimi delci v amortizerju, kompozitne zavorne kolute, elektronsko zaporo diferenciala, nov sistem ESP in pa sistem za nadzor stabilnosti, povzet po dirkalniku F1. Tam so si inลพenirji sposodili tudi stikalo za nadzor voznih programov, nameลกฤen na volanskem obroฤu.

Tudi F12berlinetta je bil po zaslugi optimizirane aerodinamike in ลพe navedenih elementov povsem pripravljen za uporabo na dirkaliลกฤu. V Fioranu je bil ลกe sekundo hitrejลกi kot 599, ta ฤas pa so za dodatno sekundo pri Ferrariju nadgradili z izvedbo F12TDF, predstavljeno leta 2015. Oba avtomobila sta sicer imela enako najviลกjo konฤno hitrost, to je 340 kilometrov na uro, kar velja tudi za njunega naslednika, 812 Superfast.

GT-ji gredo v smer hiperลกportnikov

Ferrarijev zadnji GT pred lansko predstavitvijo modela 12Cilindri je postal prvi Ferrari v tem segmentu, za katerega so obliko pripravili v Ferrarijevem lastnem oblikovalskem centru. Prinesel je oblikovno evolucijo v primerjavi z modelom F12, vkljuฤno z vsemi izboljลกanimi na podroฤju tehnike in aerodinamike. Tako je ohranil sistem za usmerjanje zraka iz motornega pokrova skozi blatnike, kar je pomagalo k boljลกi legi vozila na cesti โ€“ sistem, edinstven za Ferrari.

Motor, ลกe vedno sklop z oznako F140 je dobil dodatna dva decilitra delovne prostornine, moฤ pa se je poveฤala na okroglih 800 konjev ali 588 kilovatov v izvedbah Superfast in GTS. V izvedbi Competizione je bila moฤnejลกa ลกe za dodatnih 30 konjev, gre pa za pogonski sklop, kakrลกnega je (ob nekaj manjลกih modifikacijah) prejel 12Cilindri.

Vrnitev kabrioletov

Izvedba GTS je ob tem pomenila velik preobrat. ล lo je namreฤ za prvi Ferrarijev GT z 12-valjnikom po veฤ kot pol stoletja, ki je bil serijsko na voljo v razliฤici brez strehe. Vsi nasledniki, vkljuฤno z druลพino vozil BB in Testarossa, namreฤ te opcije niso ponujali, oziroma zgolj v izjemno omejenih serijah. Izjema je bil le Ferrari F50, ki je bil na voljo kot kupe s trdo snemljivo streho, tudi njegova proizvodnja pa je bila omejena na le 349 vozil.

12Cilindri, predstavljen lansko poletje, tako za seboj prinaลกa izjemno bogato tradicijo, polno legend in mejnikov za Ferrari. To nenazadnje tudi kaลพe s svojo podobo, s katero se odkrito poklanja modelu 365 Daytona. A ne glede na to, katerega Ferrarijevega GT-ja si omislite, vselej boste dobili delฤek bogate, veฤ kot tri ฤetrt stoletja dolge tradicije, ki ji ลกe ni videti konca. Naj si bo z modelom 12Cilindri, 550 Maranello,365 Daytona, ali pa F12, ki vas ลพe ฤaka v naลกi garaลพi. Za najem vam medtem ponujamo njegovega ลกtirisedeลพnega brata FF, seveda pa vam lahko pripeljemo tudi avtomobil po vaลกih ลพeljah.

ย 

Copyright ยฉ 2025 Kreativni najemi d.o.o.