...

Za ljubitelje zmogljivih bencinskih avtomobilov znamke Volkswagen je ลกe en nekoliko ลพalosten teden. Po 34 letih se je namreฤ iz proizvodnje poslovil legendarni ลกestvaljnik, bolj znan pod oznako VR6. Tako je, govora je o motorju, ki so ga pri Volkswagnu predstavili v zaฤetku 90. let prejลกnjega stoletja in ฤeprav v zadnjem obdobju o njem skoraj nismo veฤ sliลกali, so ga pri Volkswagnu ohranjali pri ลพivljenju na kitajskih avtomobilskih trgih.

Gre za precej edinstven motor saj ga je nemogoฤe uvrstiti med vrstne motorje, hkrati pa tudi med motorje zasnove V. Valji v omenjenem motorju namreฤ niso razvrลกฤeni v isto linijo, paฤ pa v dve liniji, a pod kotom med 10,5 in 15 stopnjami. Razmak je torej tako majhen, da se vsi valji nahajajo v enem bloku, ventili pa v eni motorni glavo. Hkrati je motor precej kompakten, saj je razdalja med dvema valjema v isti liniji nekoliko manjลกa od premera enega valja, ki se nahaja v vzporedni liniji.

Takลกna zasnova je Volkswagnu omogoฤala, za motor postavi preฤno tudi v svoje kompaktne modele. Tako je bil eden prvih modelov, ki je prejel omenjeni motor ลกportni in danes zelo cenjeni kupe, Corrado. Prva razliฤica motorja je imela ลกe prostornino 2,8 litra in 12-ventilsko zasnovo (po dva ventila na valj) in moฤ 128 kilovatov oziroma 172 konjev. Corrado si je omenjeni motor delil s Passatom, kasneje pa tudi z Golfom tretje generacije, ki je nosil oznako VR6.

Moฤ je rasla, nastal je tudi petvaljnik

A inลพenirji niso prenehali z razvojem motorja. Hitro je sledila poveฤava prostornine za dodaten deciliter in prirastek moฤi na 140 kilovatov oziroma 188 konjev. Motor je ob tem sluลพil tudi kot osnova leta 1997 predstavljenemu petvaljniku z oznako VR5, tri leta kasneje pa je priลกla ลกe 24-valjna izvedba s ลกtirimi ventili na valj. Ta je ponudila ลกe dodatnih 10 kilovatov moฤ, a je bila rezervirana zgolj za evropske trge.

Zares zaลพivel pa je VR6 ลกele po letu 2000, ko je dobil naslednjo nadgradnjo. Njegova prostornina je narasla na 3,2 litra, moฤ pa na med 221 in 247 konjev oziroma 165 in 184 kilovatov. Zanj so se namreฤ zaฤeli zanimati tudi drugi proizvajalci. ฤŒe so prvo izvedbo pri Volkswagnu vgradili v ลพe navedene modele, poleg tega pa tudi v Sharana in celo Mercedes-Benz razred V, so sedaj zanj zanimanje izrazili tudi pri Audiju in Porscheju.

Svoje mesto je tako naลกel v modelih TT in A3, Volkswagnih Phaeton in Passat in celo Porsche Cayennu. Zadnji trije modeli so omenjeni motor dobili v najveฤji, 3,6-litrski izvedbi z 220 kilovati ali 299 konji moฤi. Ta se je iz Evrope poslovila leta 2018, ko je iz proizvodnje odลกla druga generacija modela Cayenne. Medtem je na ameriลกkem in kitajskem trgu ostal prisoten v kriลพancih Teramont in Talagon, a se je sedaj poslovil tudi iz njiju.

Vseeno pa je dediลกฤina motorja VR6 ลกe precej veฤja. Enako zasnovo so namreฤ znotraj koncerna uporabili tudi v osem- 12- in celo 16-valjnih motorjih najbolj prestiลพnih znamk koncerna, tudi pri Bentleyju in Bugattiju, kjer je 16-valjnik krasil motorni prostor modelov Veyron, Chiron, Divo in Centodieci. Zato gre brez dvoma za pravi inลพenirski dragulj, ki bi ga bilo vredno uvrstiti v svojo garaลพo. Tam ga lahko imate tudi z naลกo pomoฤjo. Kontaktirajte nas in poiskali vam bomo vaลก dragulj, najsi bo to Golf R32, Passat R36, Porsche Cayenne ali pa kak Bentley.

Avtomobilska industrija je vse bolj podvrลพena strogim zahtevam politike in okoljevarstvenikov po zmanjลกevanju izpustov toplogrednih plinov oziroma izpustov CO2. Zlati ฤasi velikih motorjev so zato ลพe davno za nami, saj tudi znamke kot so Mercedes-Benz in BMW nimajo veฤ 12-valjnih motorjev, kot nekoฤ, paฤ pa je zgornja meja pri osmih valjih. Le ลกe peลกฤica najbolj ekskljuzivnih imen pa na drugi strani ohranja prestiลพ, ki ga goojijo ลพe od nekdaj.

No, 12-valjniki vseeno ลกe niso povsem izumrli. Pri ลพivljenju jih ohranjajo znamke, kot so Ferrari, Lamborghini ali pa Aston Martin, ki so prav v letoลกnjem letu predstavili svoje paradne konje v segmentu serijskih modelov. To so 12 Cilindri, Vanquish in pa Revuelto, ki se ลกe vedno zanaลกajo na atmosferske 12-valjnike najveฤjih prostornin - da znamke Bugatti niti ne omenjamo, saj so navkljub drugaฤnim napovedim (o elektrifikaciji) na trg poslali novega Tourbillon s 16-valjnim atmosferskim motorjem.

Vse do 12 litrov

Ob takลกni mali pomladi potovalnikov in superลกportnikov ki imajo veฤ kot 10 valjev pod motornim pokrovom smo se zato odloฤili narediti pregled zgodovine nekaterih (nekdaj) najbolj eminentnih avtomobilskih znamk v Evropi in njihovih najveฤjih motorjev v serijskih modelih:

ฤŒeprav je Bugattijev Tourbillon opremljen z najveฤjim motorjem, ki ga je znamka uporabila v moderni dobi, pa s v preteklosti pri Bugattiju uporabljali ลกe veฤje motorje. Rekorder na tem podroฤju je model Royale oziroma Type 41 iz leta 1929, ki je bil opremljen z vrstnim osemvaljnikom prostornine kar 12,7 litra. Ta je proizvedel okroglih 300 konjev moฤi in avtomobil pognal do, za tiste ฤase, astronomske hitrosti 129 kilometrov na uro, vendar pa je bilo izdelanih le ลกest vozil.

Britanski avtomobilski proizvajalec si ลกe danes drzne uporabljati velike atmosferske motorje v serijskih avtomobilih, od predstavitve najveฤjega pa pravzaprav niti ni minilo prav dolgo ฤasa. Predstavili so ga namreฤ v modelu One-77 leta 2009, res pa je, da je mesto naลกel v zgolj 77 primerkih omejene serije vozila. Ob tem je proizvedel 750 konjev moฤi in je do prihoda hiperลกportnika Valkyrie veljal za najmoฤnejลกi avtomobil znamke Aston Martin.

Trikraka zvezda ima precej izkuลกenj s proizvodnjo 12-valjnih motorjem, vendar pa je ime njihov najveฤji agregat v zgodovini zgolj osem valjev. Gre za motor, pod oznako M100, ki so ga v model 450SEL 6.9 vgrajevali med letoma 1975 in 1980. Omenjeni motor ลกe danes velja za najveฤji osemvaljnik izdelan v Evropi po drugi svetovni vojni, hkrati pa gre tudi za najลกibkejลกi motor na lestvici. V najmoฤnejลกi izvedbi je namreฤ proizvedel le 290 konjev moฤi.

ฤŒeprav imata obe britanski aristokratski znamki danes razliฤne lastnike, pa sta veฤ let skupaj razvijali nove avtomobile in motorje. Med skupnimi doseลพki je tudi 6,75 litrski 12-valjnik, ki sta ga obe znamki v najveฤjih modelih, kot sta Phantom in Mulsanne uporabljali veฤ desetletij, skozi leta pa tudi temeljito razvijali in izpopolnjevali, pri ฤemer ga Rolls-Royce uporablja ลกe danes. Bentley je sicer enako prostornino kasneje ponudil v leta 2010 predstavljenem Mulsannu, le da tokrat zgolj z osmimi valji.

Morda zanimivo, da se je na ฤetrto mesto uvrstil bavarski BMW, ki vseeno ne spada v enako ligo vozil kot Rolls-Rpyce. A kot lastnik omenjene britanske znamke je BMW zadolลพen tudi za razvoj njihovih pogonskih sklopov, tudi 6,6-litrskega 12-valjnika, ki pa je svoje mesto naลกel tudi v njihovi najveฤji limuzini, modelu 760Li prejลกnje generacije, ki se je trga poslovila ลกele leta 2022. Ob tem velja omeniti, da so pri BMW-ju razvili tudi legendarni 6,1-litrski 12-valjnik McLarna F1.

Ferrari svoj najveฤji motor, uporabljen v serijskem avtomobilu pravzaprav uporablja ลกe dandanes. Gre za 6,5-litrski 12-valjnik, ki izhaja iz modela 812 Competizione, kljub temu, da ni prisilno polnjen, pa lahko proizvede kar 830 konjev moฤi. Zato tudi ni presenetljivo, da je 12Cilindri, skupaj z 812 Superfast najmoฤnejลกi Ferrarijev serijski (cestni) avtomobil s pogonom izkljuฤno na bencin.

Tako kot Ferrari je tudi Lamborghini najveฤji motor v svoji zgodovini predstavil v zadnjem serijskem avtomobilu z vrha ponudbe, Revueltu. Gre sicer za podoben, a ลกe nekoliko izboljลกan sklop, kot v Aventadorju, saj v zadnji izdaji z oznako L545 proizvede kar 836 konjev moฤi, celo nekoliko veฤ kot 12 Cilindri, hkrati avtomobil deluje po principu prikljuฤnega hibrida, zaradi ฤesar premore preko 1.000 konjev sistemske moฤi.

Zanimivo, da je Audijev najveฤji kadarkoli izdelan motor pravzaprav 12-valjni dizel, ki je bil po vrhu vsega vgrajen v kriลพanca in sicer v prvo generacijo modela V12. ล lo je pravzaprav za edini dizelski 12-valjnik, kadarkoli uporabljen v osebnem avtomobilu, z moฤjo 500 konjev pa je veljal za pravega ลกportnika v tem segmentu, saj je do 100 kilometrov pospeลกil v le 5,5 sekundah. ลฝal gre za motor, ki je imel relativno kratko ลพivljenjsko dobo, saj se je iz ponudbe poslovil konec leta 2012, po vsega ลกtirih letih.

Maserati skozi zgodovino nikoli ni bil poznan po 12-valjnih motorjih, veฤina avtomobilov je namreฤ uporabljala ลกtiri valje manj. Tako tudi najveฤji kadarkoli uporabljeni motor pravzaprav ni njihov: v modelu MC-12, ki temelji na Ferrariju Enzo so namreฤ uporabili Ferrarijev 12-valjnik, s tem pa so ustvarili enega najbolj prepoznavnih avtomobilov svoje zgodovine.

10-valjna zasnova je v avtomobilskem svetu sila redka, vendar pa so tako rekoฤ vsi avtomobil s tovrstno zasnovo postali elegendarni. To velja tudi za Porsche Carrero GT. Nesojeni dirkalnik razreda LMP je namreฤ pod motornim pokrovom skrival najveฤji motor v zgodovini znamke Porsche. Omenjeni motor je Porsche sicer v osnovi razvil ลพe davnega leta 1992 za uporabo v F1, s 612 konji moฤi pa Carrera GT ob pomanjkanju elektronskih pomagal ลกe danes velja za enega najbolj surovih in brezkompromisnih avtomobilov.

Kar nekaj 12-valjnikov (ki imajo precej skupnega tudi z zgoraj navedenimi avtomobili) in ลกe veฤ osemvaljnikov pa lahko najdete tudi v naลกi ponudbi, tako za najem, kot za nakup. Celotno ponudbo vozil si lahko ogledate na spodnjih povezavah:

Pri Porscheju so se odzvali na trenutno situacijo na podroฤju pogonskih reลกitev novih avtomobilov. Znamka, ki v zadnjem obdobju vse veฤ poudarka namenja elektrifikaciji - elektriฤnemu Taycanu je sledil Macan, naslednji elektriฤni model v ponudbi pa bo Boxster - je namreฤ razkrila, da vseeno ลกe ne nameravajo opustiti razvoja klasiฤnih motorjev.

O tem so sicer v zadnjih letih govorili ลพe veฤkrat, tudi v povezavi z modelom 911. Ta naj bi bil namreฤ zadnji, ki bo, ฤe sploh, doลพivel prehod v elektriฤno dobo. Sedaj pa v Stuttgartu priznavajo, da se naฤrti glede elektrifikacije ne odvijajo po naฤrtih, ฤeprav cilja elektrifikacije 80 odstotkov vseh novih avtomobilov do konca desetletja ลกe niso opustili.

Kot je razkril Lutz Meschke, finanฤni direktor znamke Porsche, se tudi Porsche sreฤuje z zahtevno situacijo na Kitajskem ter (pre)poฤasno elektrifikacijo v Severni Ameriki in Evropi. Na drugi strani opaลพa, da se vse veฤ kupcev prestiลพnih vozil na omenjenih trgih odloฤa za nakup bencinsko gnanih ลกportnikov. In temu trendu bodo sledili tudi sami.

Za nekatere modele elektrika zaenkrat ลพe odpisana

Kot je razkril v nadaljevanju novinarske konference, bo vodstvo znamke zato oddelku za raziskave in razvoj dalo proste roke pri razvoju nove generacije klasiฤnih motorjev, hkrati pa tudi povezanih opcij, kot so prikljuฤni hibridi in podobno. Toฤnih informacij o prihodnosti pogonskih sklopov oziroma naฤrtih pa vendarle ลกe ni.

Ob tem se pojavljajo ugibanja, kaj to pomeni za prihodnje in obstojeฤe modele. Zdi se, da bodo modeli Taycan, Macan (zgrajen na namenski platformi za elektriฤne avtomobile) in Boxster (ki dobi zamenjavo s prihodnjim letom) ostali elektriฤno gnani, enako naj bi veljalo tudi za prihajajoฤega elektriฤnega kriลพanca s tremi vrstami.

Na drugi strani pa naj bi tako Panamera kot tudi Cayenne vsaj ลกe nekaj let obdrลพala klasiฤne pogonske sklope - elektrifikacija za omenjena modela, kakor tudi 911 ลกe ni predvidena in verjetno ob Porschejevem delu na podroฤju razvoja sintetiฤnih goriv do tega tudi ne bo priลกlo.

Copyright ยฉ 2025 Kreativni najemi d.o.o.