Avtomobilska industrija je vse bolj podvržena strogim zahtevam politike in okoljevarstvenikov po zmanjševanju izpustov toplogrednih plinov oziroma izpustov CO2. Zlati časi velikih motorjev so zato že davno za nami, saj tudi znamke kot so Mercedes-Benz in BMW nimajo več 12-valjnih motorjev, kot nekoč, pač pa je zgornja meja pri osmih valjih. Le še peščica najbolj ekskljuzivnih imen pa na drugi strani ohranja prestiž, ki ga goojijo že od nekdaj.
No, 12-valjniki vseeno še niso povsem izumrli. Pri življenju jih ohranjajo znamke, kot so Ferrari, Lamborghini ali pa Aston Martin, ki so prav v letošnjem letu predstavili svoje paradne konje v segmentu serijskih modelov. To so 12 Cilindri, Vanquish in pa Revuelto, ki se še vedno zanašajo na atmosferske 12-valjnike največjih prostornin - da znamke Bugatti niti ne omenjamo, saj so navkljub drugačnim napovedim (o elektrifikaciji) na trg poslali novega Tourbillon s 16-valjnim atmosferskim motorjem.
Ob takšni mali pomladi potovalnikov in superšportnikov ki imajo več kot 10 valjev pod motornim pokrovom smo se zato odločili narediti pregled zgodovine nekaterih (nekdaj) najbolj eminentnih avtomobilskih znamk v Evropi in njihovih največjih motorjev v serijskih modelih:
Čeprav je Bugattijev Tourbillon opremljen z največjim motorjem, ki ga je znamka uporabila v moderni dobi, pa s v preteklosti pri Bugattiju uporabljali še večje motorje. Rekorder na tem področju je model Royale oziroma Type 41 iz leta 1929, ki je bil opremljen z vrstnim osemvaljnikom prostornine kar 12,7 litra. Ta je proizvedel okroglih 300 konjev moči in avtomobil pognal do, za tiste čase, astronomske hitrosti 129 kilometrov na uro, vendar pa je bilo izdelanih le šest vozil.
Britanski avtomobilski proizvajalec si še danes drzne uporabljati velike atmosferske motorje v serijskih avtomobilih, od predstavitve največjega pa pravzaprav niti ni minilo prav dolgo časa. Predstavili so ga namreč v modelu One-77 leta 2009, res pa je, da je mesto našel v zgolj 77 primerkih omejene serije vozila. Ob tem je proizvedel 750 konjev moči in je do prihoda hiperšportnika Valkyrie veljal za najmočnejši avtomobil znamke Aston Martin.
Trikraka zvezda ima precej izkušenj s proizvodnjo 12-valjnih motorjem, vendar pa je ime njihov največji agregat v zgodovini zgolj osem valjev. Gre za motor, pod oznako M100, ki so ga v model 450SEL 6.9 vgrajevali med letoma 1975 in 1980. Omenjeni motor še danes velja za največji osemvaljnik izdelan v Evropi po drugi svetovni vojni, hkrati pa gre tudi za najšibkejši motor na lestvici. V najmočnejši izvedbi je namreč proizvedel le 290 konjev moči.
Čeprav imata obe britanski aristokratski znamki danes različne lastnike, pa sta več let skupaj razvijali nove avtomobile in motorje. Med skupnimi dosežki je tudi 6,75 litrski 12-valjnik, ki sta ga obe znamki v največjih modelih, kot sta Phantom in Mulsanne uporabljali več desetletij, skozi leta pa tudi temeljito razvijali in izpopolnjevali, pri čemer ga Rolls-Royce uporablja še danes. Bentley je sicer enako prostornino kasneje ponudil v leta 2010 predstavljenem Mulsannu, le da tokrat zgolj z osmimi valji.
Morda zanimivo, da se je na četrto mesto uvrstil bavarski BMW, ki vseeno ne spada v enako ligo vozil kot Rolls-Rpyce. A kot lastnik omenjene britanske znamke je BMW zadolžen tudi za razvoj njihovih pogonskih sklopov, tudi 6,6-litrskega 12-valjnika, ki pa je svoje mesto našel tudi v njihovi največji limuzini, modelu 760Li prejšnje generacije, ki se je trga poslovila šele leta 2022. Ob tem velja omeniti, da so pri BMW-ju razvili tudi legendarni 6,1-litrski 12-valjnik McLarna F1.
Ferrari svoj največji motor, uporabljen v serijskem avtomobilu pravzaprav uporablja še dandanes. Gre za 6,5-litrski 12-valjnik, ki izhaja iz modela 812 Competizione, kljub temu, da ni prisilno polnjen, pa lahko proizvede kar 830 konjev moči. Zato tudi ni presenetljivo, da je 12Cilindri, skupaj z 812 Superfast najmočnejši Ferrarijev serijski (cestni) avtomobil s pogonom izključno na bencin.
Tako kot Ferrari je tudi Lamborghini največji motor v svoji zgodovini predstavil v zadnjem serijskem avtomobilu z vrha ponudbe, Revueltu. Gre sicer za podoben, a še nekoliko izboljšan sklop, kot v Aventadorju, saj v zadnji izdaji z oznako L545 proizvede kar 836 konjev moči, celo nekoliko več kot 12 Cilindri, hkrati avtomobil deluje po principu priključnega hibrida, zaradi česar premore preko 1.000 konjev sistemske moči.
Zanimivo, da je Audijev največji kadarkoli izdelan motor pravzaprav 12-valjni dizel, ki je bil po vrhu vsega vgrajen v križanca in sicer v prvo generacijo modela V12. Šlo je pravzaprav za edini dizelski 12-valjnik, kadarkoli uporabljen v osebnem avtomobilu, z močjo 500 konjev pa je veljal za pravega športnika v tem segmentu, saj je do 100 kilometrov pospešil v le 5,5 sekundah. Žal gre za motor, ki je imel relativno kratko življenjsko dobo, saj se je iz ponudbe poslovil konec leta 2012, po vsega štirih letih.
Maserati skozi zgodovino nikoli ni bil poznan po 12-valjnih motorjih, večina avtomobilov je namreč uporabljala štiri valje manj. Tako tudi največji kadarkoli uporabljeni motor pravzaprav ni njihov: v modelu MC-12, ki temelji na Ferrariju Enzo so namreč uporabili Ferrarijev 12-valjnik, s tem pa so ustvarili enega najbolj prepoznavnih avtomobilov svoje zgodovine.
10-valjna zasnova je v avtomobilskem svetu sila redka, vendar pa so tako rekoč vsi avtomobil s tovrstno zasnovo postali elegendarni. To velja tudi za Porsche Carrero GT. Nesojeni dirkalnik razreda LMP je namreč pod motornim pokrovom skrival največji motor v zgodovini znamke Porsche. Omenjeni motor je Porsche sicer v osnovi razvil že davnega leta 1992 za uporabo v F1, s 612 konji moči pa Carrera GT ob pomanjkanju elektronskih pomagal še danes velja za enega najbolj surovih in brezkompromisnih avtomobilov.
Kar nekaj 12-valjnikov (ki imajo precej skupnega tudi z zgoraj navedenimi avtomobili) in še več osemvaljnikov pa lahko najdete tudi v naši ponudbi, tako za najem, kot za nakup. Celotno ponudbo vozil si lahko ogledate na spodnjih povezavah: