V svetu avtomobilske industrije predstavlja motor V10 enega izmed najbolj fascinantnih in eksotičnih pogonskih sklopov. Zasnovan kot kompromis med močjo V12 motorjev in kompaktnostjo V8, je V10 redkost na cesti — a prav zaradi svoje redkosti in značilnega zvoka je med navdušenci postal sinonim za visokozmogljivostno inženirstvo.
V tem članku predstavljamo nekaj najpomembnejših avtomobilov, ki so jih poganjali V10 motorji, obenem pa razlagamo, zakaj je takšna konfiguracija tako kompleksna in zakaj je danes skoraj povsem izginila iz serijske proizvodnje.
BMW M5 E60 (2005–2010)
Motor: 5.0L V10 (S85)
Moč: 507 KM
Navor: 520 Nm
BMW M5 E60 je eden najbolj kontroverznih in hkrati najbolj čaščenih M modelov. Motor S85 je bil razvit iz ničle, navdihnjen s Formulo 1. Visoko vrteči se atmosferski V10 z 10 posameznimi dušilnimi loputami, suhim karterjem in zapletenim sistemom VANOS (spremenljiv čas odpiranja ventilov) je bil prava mojstrovina. Elektronski nadzor in 7-stopenjski SMG III menjalnik sta zahtevala napredno diagnostiko in redno vzdrževanje — kar pa ni preprečilo, da bi ta M5 postal kultni model.
Lamborghini Huracán (od 2014)
Motor: 5.2L V10 (EA825)
Moč: 610–640 KM
Navor: do 600 Nm
Lamborghini Huracán je naslednik Gallarda in še vedno eden redkih superavtomobilov, ki uporablja atmosferski V10 motor. Gre za razvoj skupine Volkswagen, deljen z Audijem R8, z direktnim in posrednim vbrizgom, ki omogoča visoko moč brez prisilnega polnjenja. Posebej izstopa zaradi linearnega podajanja moči in eksplozivnega zvoka, ki ga danes v svetu turbomotorjev skorajda ni več.
Audi R8 V10 (2009–2023)
Motor: 5.2L V10 FSI
Moč: 525–620 KM
Navor: do 580 Nm
Audi R8 si deli motor z Huracánom, a je bil bolj civiliziran in prilagojen tudi vsakodnevni uporabi. S štirikolesnim pogonom Quattro, aluminijasto monokok šasijo in izjemno vozno dinamiko je postal priljubljen med vozniki, ki so želeli eksotiko brez kompromisov. V10 motor je v tej konfiguraciji postal eden najbolj prepoznavnih motorjev 21. stoletja.
Dodge Viper (1992–2017)
Motor: 8.0L–8.4L V10
Moč: 400–645 KM
Navor: do 814 Nm
Ameriška ikona. Motor V10 v Viperju je izviral iz tovornjaka RAM in je bil z namenom zmanjševanja mase. Neizprosen, surov in skoraj brez elektronskih pomagal je Viper postal simbol brutalne moči in "old-school" vožnje. Motor je imel zelo velik hod bata in nizek vrtilni moment že pri nizkih obratih, kar je omogočilo izjemno pospeševanje.
Dodge Ram SRT-10 (2004–2006)
Motor: 8.3L V10 (vzet iz Dodge Viperja)
Moč: 500 KM
Navor: 712 Nm
Eden najhitrejših serijskih pick-up tovornjakov vseh časov. Dodge Ram SRT-10 je bil praktično cestna verzija tovornjaka s srcem dirkalnika. V10 motor iz Viperja v kombinaciji z ročnim 6-stopenjskim menjalnikom je bil unikum v segmentu. Ogromna prostornina je zagotavljala navore brez primere, medtem ko je vozna dinamika ostala... no, tovornjaška.
Audi RS6 C6 (2008–2010)
Motor: 5.0L V10 biturbo (BUH)
Moč: 580 KM
Navor: 650 Nm
RS6 C6 je bil Audijev eksperiment z biturbo V10 motorjem, ki si je nekaj tehnologije delil z Lamborghinijem. Gre za motor s FSI direktnim vbrizgom, dvema turbopolnilnikoma in kompleksnim hlajenjem. Ta motor je slovel po svoji surovi moči, a tudi po občutljivosti na servisne intervale in visoke stroške vzdrževanja.
Lexus LFA (2010–2012)
Motor: 4.8L V10 (1LR-GUE)
Moč: 560 KM
Navor: 480 Nm
Lexus LFA je bil zasnovan kot tehnološki presežek, ki je presegel običajna pričakovanja znamke. V10 motor z 72-stopinjskim kotom med cilindroma omogoča enakomerno delovanje brez potrebe po razdeljenem gredi, kar zmanjšuje maso in povečuje učinkovitost. Motor je bil sestavljen ročno, vsak od 500 primerkov pa je bil izdelan po meri. Zasnova vključuje titanove ventile, suhi karter in individualne dušilne lopute za vsak valj. V kombinaciji z ogljikovimi vlakni in napredno aerodinamiko je LFA dosegel čas kroga na Nürburgringu 7 minut in 24 sekund .
Porsche Carrera GT (2004–2006)
Motor: 5.7L V10
Moč: 612 KM
Navor: 590 Nm
Carrera GT je bil Porschejev eksperiment po propadlem poskusu vrnitve v elitni razred vztrajnostnega dirkanja. Motor V10 je bil razvit iz dirkalnega motorja za Le Mans in je bil nameščen v sredinsko lego za optimalno porazdelitev mase. Zasnova vključuje ogljikove komponente, suhi karter in šeststopenjski ročni menjalnik. Zaradi svoje surove moči in zahtevne vožnje je Carrera GT postal ikona med avtomobilskimi puristi.
Audi S8 D3 (2006–2009)
Motor: 5.2L V10 FSI (koda BSM)
Moč: 450 KM
Navor: 540 Nm pri 3500 rpm
Audi S8 D3 je bil luksuzni športnik, ki je združeval vrhunske zmogljivosti z udobjem in tehnologijo. V10 motor je bil derivat istega motorja kot v S6 C6, vendar je bil prilagojen za večjo moč in boljšo odzivnost. Motor je bil zasnovan z direktnim vbrizgom (FSI), dvojno odmično gredjo (DOHC) in spremenljivim časovanjem ventilov. V kombinaciji z napredno zračno vzmetenje in stalnim štirikolesnim pogonom (quattro) je S8 D3 nudil izjemno vozno dinamiko in udobje.
Volkswagen Touareg V10 TDI (2002–2010)
Motor: 5,0-litrski V10 TDI
Moč: 313 KM
Navor: 750 Nm
Volkswagen je med letoma 2002 in 2010 proizvajal Touareg z 5,0-litrskim V10 TDI, motorjem, ki je bil na voljo v več različicah. Za različico R50, ki je bila predstavljena avgusta 2007, je bila moč povečana na 350 KM, navor pa na 850 Nm, kar je omogočilo še boljše terenske zmogljivosti in pospeške. Gre za edini 10-valjni dizel v zgodovini, danes pa za zelo redek in vse bolj iskan avto.
Zakaj je V10 motor tako redek in kompleksen?
Kompleksnost konstrukcije
V10 motorji so težko uravnoteženi. Ker imajo liho število valjev na vsaki strani (5 + 5), so nagnjeni k tresljajem. To pomeni, da morajo proizvajalci dodajati protitresne gredi ali poseben razpored vžiga, kar močno podraži razvoj.
Velikost in teža
V primerjavi z V8 motorji so V10 motorji daljši, kar vpliva na postavitev v vozilu in ravnotežje mase. Poleg tega potrebujejo večjo prostornino mazalnega sistema, hladilne poti in več komponent (10 batov, ojnic, ventilov…), kar pomeni dodatno težo in strošek.
Stroški razvoja in proizvodnje
Več komponent pomeni višje stroške. Poleg tega so V10 motorji običajno zasnovani za nišne modele z nizkimi serijami, kar še dodatno poveča stroške na enoto. Z uvedbo turbopolnilnikov so V8 motorji postali dovolj zmogljivi in cenejši za proizvodnjo, kar je V10 motorje postopoma izrinilo.
Emisije in zakonodaja
Zaradi strogih emisijskih standardov (WLTP, Euro 6d itd.) so atmosferski motorji V10 postali nevzdržni. Zaradi večje prostornine in slabše učinkovitosti pri nizkih obremenitvah je doseganje standardov CO₂ in NOₓ izredno zahtevno.
V10 motorji predstavljajo zlato dobo avtomobilske industrije, ko so inženirji še imeli svobodo, da ustvarijo nekaj izključno zaradi zmogljivosti, zvoka in čiste vozniške izkušnje. Čeprav jih je danes vse manj, ostajajo v zgodovini kot tehnični presežki, ki so navduševali in še danes navdušujejo avtomobilske entuziaste po vsem svetu. Pišite nam ali pa se oglasite v našem salonu in z veseljem vam bomo pomagali poiskati kakšnega izmed njih.
Aston Martin jr uradno predstavil novo in še bolj zmogljivo različico svojega največjega kupeja DB12, poimenovano DB12 S, ki naj bi postala novi vrhunski člen njegove legendarne serije DB. Gre za vozilo, ki združuje razkošje grand tourerja z izrazito športno naravnanostjo — brez kompromisov v udobju, a s poudarkom na dejanski vozniške izkušnji. Pod motornim […]
Ferrari je v Fioranu odprl povsem nov testni poligon z imenom E-Vortex. Ta pomeni pomemben korak v razvoju in preverjanju športnih avtomobilov iz Maranella. Gre za sodoben objekt, namenjen prenosu velikega dela testiranja serijskih vozil z javnih cest na lastno stezo, kjer so pogoji nadzorovani in ponovljivi. Na ta način Ferrari pospešuje razvojne procese, izboljšuje […]
Lamborghini je v zadnjih letih dokazal, da se ne boji premikati meja tradicionalnega dojemanja superšportnikov. Eden najboljših primerov tega je Huracán Sterrato, nenavadna, a izjemno zanimiva različica sicer cestno usmerjenega modela, ki je bila prilagojena za vožnjo po makadamu, pesku in celo snegu. Ko je bil Sterrato predstavljen, je mnoge presenetil — ne le zaradi […]
Ne glede na to, ali imate tako rekoč nov, ali pa neaj let star avtomobil, se dandanes lahko hitro pojavijo težave na tako rekoč vseh komponentah vozila. In kadar pride do tega, stroški naraščajo izredno hitro. Temu se je seveda mogoče izogniti z garancijo, rešitve pa obstajajo tudi kasneje in sicer v obliki jamstev. Autobroker […]
Mercedes-Benz je v Italiji predstavil posebno izdajo limuzine Mercedes-Maybach V12 Edition, ki bo izdelana le v 50 primerkih. Model temelji na seriji S 680 in je poklon več kot stoletni tradiciji dvanajstvaljnih motorjev, ki so od nekdaj zaznamovali najprestižnejše avtomobile znamke Maybach. Slovesnost je potekala 23. septembra 2025 v zgodovinski trdnjavi Fort Michelangelo v Civitavecchii, […]
Porsche je v zadnjih dneh presenetil avtomobilski svet. Če je dolgo kazalo, da bo naslednja generacija modelov 718 Boxster in 718 Cayman na voljo le kot električni avtomobil, je podjetje zdaj napovedalo, da bo kupcem ponudilo tudi izvedbe z bencinskim motorjem. Pri tem ne gre za množično ponudbo motorjev, temveč za vrhunske različice, namenjene najbolj […]
Ko je britanski Rolls Royce predstavil model Cullinan, je šlo za prelomnico v zgodovini znamke. Podjetje, ki je desetletja gradilo ugled na limuzinah najvišjega razreda, se je odločilo vstopiti v segment prestižnih športnih terencev. Cullinan, poimenovan po največjem diamantu, kar so ga kadarkoli odkrili, je postal odgovor na rast globalnega povpraševanja po luksuznih vozilih SUV, […]
Ferrari 849 Testarossa je povsem nov model, ki nosi prepoznavno ime, vendar se od prejšnjega modela, ki je bil izdelan v 80. letih prejšnjega stoletja, močno razlikuje. Novi model prinaša sodobno tehnologijo in vrhunske zmogljivosti, ki so rezultat dolgoletnega razvoja, prepojenega z inovacijami in strokovnim znanjem. Tehnični podatki: Srce in duša novega Testarossa Ferrari 849 […]
Audi je s konceptom C razkril športni avtomobil, ki odpira novo poglavje v njegovi zgodovini. Gre za dvosed, zasnovan kot most med nekdanjima modeloma TT in R8, a hkrati povsem samostojen korak naprej. Njegova temeljna značilnost je električni pogon, umeščen v konstrukcijo, ki združuje nizko težišče, uravnoteženo razporeditev mase in izrazito športno lego na cesti. […]
Na avtomobilskem salonu v Münchnu je Porsche predstavil novo, najmočnejšo serijsko različico modela 911 Turbo S. Poganja jo hibridni pogonski sklop T-Hybrid, ki vključuje dvojni elektronsko podprt turbopolnilnik, kar zagotavlja vrhunske zmogljivosti in odzivnost. Hibridni pogon je povzet po modelu 911 Carrrera GTS. Največja sistemska moč znaša 701 konjsko moč oziroma 523 kilovatov, kar pomeni […]
Mercedes-AMG je razkril GT2 Edition W16, stezni posebnež brez dovoljenja za cestno uporabo, zasnovan v skladu s pravili serije GT2 in obogaten s tehnologijo moštva Mercedes-AMG Petronas iz Formule 1. V omejeni seriji tridesetih primerkov predstavlja najmočnejši avtomobil programa Mercedes-AMG Customer Racing, namenjen najzahtevnejšim voznikom na dirkališčih in zbirateljem, ki si želijo izkušnjo brez kompromisov […]
Le redki avtomobili so skozi desetletja uspeli združiti vsakodnevno uporabnost, dirkaško tehnologijo in status avtomobilske ikone tako dosledno kot BMW M3. Njegova zgodba se je začela v osemdesetih letih, ko je bil zasnovan kot homologacijski projekt za potrebe nemškega prvenstva turnih avtomobilov. Danes pa je M3 simbol natančnega inženiringa ter eden najpomembnejših športnih avtomobilov na […]
Po skoraj dveh desetletjih se je končala proizvodnja Nissana GT-R generacije R35, enega najbolj prepoznavnih in hkrati najdlje trajajočih superšportnikov našega časa. Zadnji primerki so zapustili tovarno Tochigi na Japonskem, kjer je bil GT-R doma vse od leta 2007, in s tem se je uradno zaključilo obdobje, ki ga je avtomobilski svet spoznal kot “Godzillo” […]
Mercedes-Benz oziroma njegova športna divizija AMG razvija povsem nov osemvaljni motor, ki bo zasnovan kot odgovor na zaostrene emisijske predpise in zahteve kupcev po ohranjanju značaja klasičnih motorjev V8. Gre za povsem sodoben pogonski sklop, ki bo združeval tradicionalno moč in zvok z dodatkom elektrifikacije, kar pomeni večjo učinkovitost in nižje izpuste. Po poročilih iz […]
Na področju najprestižnejših avtomobilskih znamk v letu 2025 čakalne dobe ostajajo eden ključnih pokazateljev razmerja med povpraševanjem in omejeno proizvodnjo. Pri posameznih znamkah so razlike ogromne, od večletnega čakanja do dobav v roku nekaj mesecev, pri čemer so čakalne dobe tesno povezane z omejenostjo proizvodnih serij, zahtevnostjo personalizacije in strateško usmeritvijo znamke. Na samem vrhu […]
Na letošnjem tednu avtomobilskih dogodkov v Montereyu, kjer Concours d’Elegance v Pebble Beachu vsako leto privabi največja imena in najredkejše avtomobile, je Gordon Murray predstavil svoj najnovejši projekt – S1 LM. Avtomobil ni le še en v nizu omejenih superšportnikov, temveč premišljen poklon njegovemu najuspešnejšemu delu iz devetdesetih let, legendarnemu McLarnu F1 GTR, ki je […]
V avtomobilskem svetu, kjer prestiž in zmogljivost vse bolj hodita z roko v roki, se obeta nova bitka za prevlado v segmentu luksuznih terencev. BMW je namreč potrdil načrte za razvoj popolnoma novega modela, ki bo neposredno izzval enega najbolj prepoznavnih avtomobilov na svetu – Mercedes-Benz razred G, oziroma G-Wagen. Gre za avtomobil, ki je […]
Po zadnjih uradnih podatkih se Audi RS6 Avant v zadnjem času prodaja nadpovprečno, saj gre za njegovo najboljšo prodajno leto doslej. Audi je potrdil rekordne prodajne rezultate za prvo polovico letošnjega leta: globalne prodajne številke so v primerjavi z enakim obdobjem leta 2024 narasle za 41 %. To velja za model RS6 Avant, ki kljub […]
Ko govorimo o športnih avtomobilih, lahko izbira pravih tovarniških opcij že ob nakupu dolgoročno pomeni razliko med avtom, ki izgubi vrednost kot običajno vozilo, in avtom, ki ohranja ali celo povečuje svojo privlačnost na trgu. Številni proizvajalci ponujajo dodatno opremo, ki bistveno izboljša vozne lastnosti ali status modela, kar se neposredno odraža tudi pri nadaljnji […]
Mercedes-Benz je pred kratkim proslavil proizvodnjo že 600.000. primerka legendarnega razreda G, ikone med terenskimi vozili. Od njegovega skromnega začetka konec sedemdesetih let do današnje pozicije statusnega simbola je G-razred prehodil dolgo, a impresivno pot. Od vojaških korenin do globalnega fenomena Korenine G-razreda segajo v leto 1979, ko je bil razvit kot robustno terensko vozilo […]
Dodge in Ram sta pod okriljem Stellantisa sporočila, da po odsotnosti v modelnem letu 2025 ponovno ponujata legendarno osemvaljno različico HEMI V8 pri Ram 1500. To pomeni premik nazaj k motorju, ki je dolgo predstavljal bistvo znamke, a je bil letos umaknjen. Znamka je namreč dala prednost šestvaljnikom in električnim izvedenkam avtov. Vendar pa je […]
Zdi se, da tudi prestižni avtomobilski proizvajalci, ki so še pred nekaj leti samozavestno napovedovali polno elektrifikacijo, danes vse bolj dvomijo v smiselnost svoje strategije. Najnovejši primer je Maserati, kjer se po neuradnih informacijah vse bolj nagibajo k drzni, a vse manj redki misli: vrniti samodejne ročne menjalnike in priznati, da kupci – zlasti tisti […]
Količnik zračnega upora je številka, ki pove, kako zelo vozilo zavira zrak med vožnjo. Nižja kot je ta vrednost, lažje vozilo reže skozi zrak. To pomeni manj porabe goriva ali elektrike, boljše pospeševanje in višjo končno hitrost. Višji količnik pa pomeni več upora in s tem več energije, potrebne za premikanje vozila. Večina običajnih osebnih […]
Malo je avtomobilov, ki se lahko pohvalijo z dejstvom, da so z le malo spremembami v proizvodnji preživel več desetletij. Tisti, ki pa se, pa danes veljajo za prave legende. In prav je tako. Ena izmed njih je sicer britanski terenec Land Rover Defender, ki še danes velja za enega najbolj zmogljivih terenskih avtomobilov. Ob […]
Na spletni strani uporabljamo piškotke za zagotavljanje boljše uporabniške izkušnje. S klikom na gumb “Sprejmi vse”, se strinjate z nalaganjem vseh piškotkov. Če želite prilagoditi posamezne piškotke, uporabite gumb "Nastavitve piškotkov".
Kreativni najemi d.o.o. na spletnem mestu uporablja lastne piškotke, obenem pa omogoča izbranim tretjim osebam, da na uporabnikovo opremo namestijo svoje piškotke (t. i. piškotki tretjih oseb). Od tega se lastni piškotki, ki so kategorizirani kot "Nujni piškotki", shranijo v vaš brskalnik, saj so bistveni za delovanje osnovnih funkcij spletnega mesta. Piškotki tretjih oseb so kategorizirani kot "Analitični piškotki" in "Funkcionalni piškotki". Shranjeni bodo le z vašim soglasjem. Prav tako lahko onemogočite te piškotke. Zavrnitev nekaterih od teh piškotkov lahko vpliva na vašo uporabniško izkušnjo na spletnem mestu.
Nujno potrebni piškotki zagotavljajo funkcije, brez katerih te spletne strani ne morete uporabljati tako, kot je predvideno, oziroma tako, kot želite. Za uporabo teh piškotkov vaša privolitev ni potrebna in jih tudi ni mogoče deaktivirati preko funkcije te spletne stani. Na vašo napravo jih namestimo, ko obiščete našo spletno stran oziroma izberete določeno funkcionalnost spletne strani.
Piškotek
Trajanje
Opis
cookielawinfo-checkbox-analytics
do izbrisa
Vaša nastavitev za piškotke v kategoriji "Analitični piškotki".
cookielawinfo-checkbox-functional
do izbrisa
Vaša nastavitev za piškotke v kategoriji "Funkcionalni piškotki".
cookielawinfo-checkbox-necessary
do izbrisa
Vaša nastavitev za piškotke v kategoriji "Nujni piškotki".
Omogočajo, da si spletna stran zapomni vaše izbire (npr. uporabniško ime, jezik ali regijo, v kateri se nahajate) in omogočajo prikaz nekaterih storitev tretjih oseb. S tem vam lahko na naši spletni strani nudimo izboljšane in osebno prilagojene funkcije, zaradi katerih boste imeli še boljšo uporabniško izkušnjo.
Analitični piškotki nam omogočajo analiziranje dogajanja na spletni strani (zlasti: število obiskovalcev, identifikacija brskalnikov, ključnih besed…), kar je prav tako zelo pomembno za dobro delovanje spletne strani. Za namestitev teh piškotkov potrebujemo vašo izrecno privolitev, ki jo podate tako, da v nastavitvah odkljukate polje »Analitični piškotki«. Svoje strinjanje lahko v nastavitvah piškotkov kadarkoli umaknete.